نماینده ی رسمی سیم و کابل افشار نژاد خراسان
نماینده ی رسمی سیم و کابل شاهین

بازار سیم و کابل باعث سر در گمی تولیدکننده و مصرف کننده شده است.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین گفت: تحولات اقتصادی در سایه اتخاذ رویکردهای بلندمدت به وجود می‌آید؛ به همین دلیل در کشورهای  پیشرفته با تغییر روسای بلندپایه، سیاست‌های کلی دولت کمتر دستخوش تغییر می‌شوند و معمولا افراد منتخب مجریان پیاده‌سازی استراتژی‌های از قبل تعریف شده هستند. با این وجود، سیاست‌هایی که اکنون دولت ایران در پیش گرفته است نه‌تنها در راستای حمایت از تولید و مصرف‌کننده نیست، بلکه خسارات زیادی را به آن‌ها وارد می‌کند.

شاخص‌های عملکردی تولید و تولیدکنندگان در وضعیت مناسبی قرار ندارد و هر ساله شرایط آن‌ها نسبت به  قبل سخت‌تر می‌شود، گفت: عدم ثبات قیمت‌ها در بازار، بزرگ‌ترین معضلی محسوب می‌شود که با آن روبه‌رو هستیم و همین مسئله باعث شده است که تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه و فروش محصولات تردید داشته باشند زیرا با تغییر مکرر قیمت مس، انجام معاملات برای واحدهای تولیدی نه‌تنها سودی را به همراه ندارد، بلکه خسارات مالی هنگفتی به آن‌ها تحمیل می‌کند. باید اذعان کنم که مسیر حرکت بازار با وجود این مسئله مشخص نیست، به طوری که در روزهای پایانی سال گذشته نرخ ارز تا  شصت وهفت هزار تومان و تا چند روز گذشته به  هفتاد هزار تومان رسیده بود اما اکنون سیر نزولی به خود گرفته است. متاسفانه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بلاتکلیفی تصمیم‌های خلق‌الساعه دولت‌ها قرار گرفته‌اند و این شرایط مختص به دوره خاصی نیست.

تغییرات کوچک اما نتایج بزرگ

وی در خصوص تاثیر عدم ثبات قیمت مواد اولیه بر فرایندهای تولید، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به قیمت مس، هزینه‌ای که واحدهای تولیدی باید برای خرید مواد اولیه صرف ‌کنند، بسیار زیاد است که به همین دلیل در صورت تغییر جزئی نرخ ارز، شرایط کاملا دگرگون می‌شود و هزینه خرید مواد اولیه بیش از پیش افزایش می‌یابد. با توجه به این مسئله، ادامه فعالیت و تولید محصولات امکان‌پذیر نیست و تولیدکنندگان ناچارند مجموعه خود را غیرفعال کنند. اگرچه با وجود چالش‌هایی که واحدهای تولیدی با سازمان‌های دولتی همانند سازمان امور مالیاتی و بیمه دارند، تعطیلی مجموعه چندان ناراحت‌کننده نیست. متاسفانه همان طور که مطرح شد، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سردرگم هستند و توجه به وضعیت واحدهای تولیدی و انجام اقداماتی برای بهبود شرایط آن‌ها، در اولویت کار قرار ندارد. به عنوان مثال در سال ۱۳۸۹، حدود ۲۰ تن مس را از شرکت‌های بزرگ‌ تولیدکننده خریداری کردیم و سازمان امور مالیاتی کشور برای ما حدود ۹۵ میلیون تومان مالیات در نظر گرفت. البته این موضوع در اینجا خلاصه نمی‌شود و مالیات در نظر گرفته شده بعد از مدتی به ۱۶۰ میلیون تومان افزایش یافت و حساب تمام اعضای هیئت مدیره و شرکت برای اخذ این مالیات مسدود شد. در نهایت مبلغ مذکور پرداخت شد اما این اقدام سازمان‌های دولتی با تولیدکنندگان که زمان و سرمایه‌ خود را برای اعتلای صنعت کشور صرف کرده‌اند، وجه مناسبی ندارد. شایان ذکر است که سازمان‌های دولتی باید تفاوتی میان تولیدکنندگان و واسطه‌گران قائل شوند و حساب‌های آن‌ها را بازرسی کنند زیرا این افراد بدون وجود مشکلاتی که تولیدکنندگان درگیر آن هستند، با خرید و فروش مس سودهای کلانی را به دست می‌آورند.

مدیرعامل شرکت سیم و کابل تکسین در ادامه با اشاره به سال‌هایی که شرایط تولیدکنندگان مناسب‌تر از امروز بود، تصریح کرد: در سال‌های قبل خط تولید این مجموعه در سه شیفت کاری فعال بود اما اکنون در یک شیفت مشغول به تولید محصولات هستیم. گفتنی است که در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۱، از نظر اقتصادی شرایط تولیدکنندگان مناسب‌تر بود زیرا بازار ثبات نسبی خوبی داشت و قیمت‌ها لحظه‌ای تغییر پیدا نمی‌کردند. لازم به ذکر است که در یک برهه زمانی به دلیل مسائل مالیاتی، مجموعه به مدت دو سال تعطیل شد و هیچ‌گونه فعالیت تولیدی نداشت که با رفع این مسائل، مجددا موفق به تولید شدیم اما اکنون راه‌ چاره‌ای در مقابل تولیدکنندگان وجود ندارد و علی‌رغم سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، ادامه فعالیت مقرون به صرفه‌ نیست. به عبارت دیگر می‌توان گفت، زمانی که تولیدکنندگان درآمد خود را برای پرداخت هزینه‌های تولید و هزینه‌های زیادی که توسط سازمان دولتی ایجاد شده‌اند، صرف کرده و سودی به دست نمی‌آورند، ادامه ندادن این مسیر منطقی‌تر به نظر می‌رسد.

چلیپا کابل پویا نماینده رسمی سیم و کابل افشارنژاد خراسان ( صنعتی الکتریک خراسان) و سیم و کابل شاهین.

 

تاریخ انتشار : 1403/02/11
کد : 117
تعداد بازدید: 27